PODSTAWY PRAWNE
Podstawowym aktem prawnym regulującym sposób załatwiania spraw w Urzędzie jest ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
KARTY USŁUG
Dla ułatwienia Klientom załatwiania spraw opracowano karty informacyjne usług wraz z drukami wniosków. Karty informacyjne usług dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Poszczególnych referatach Urzędu Gminy w godzinach:
Poniedziałek : 7.30 – 17.00
Wtorek-czwartek: 7.30 – 15.30
Piątek: 7.30 – 14.00
KLIENT W URZĘDZIE
Każdy ma prawo żądać szczegółowych informacji o wszystkich okolicznościach, które mogą mieć wpływ na ustalenie jego praw i obowiązków, będących przedmiotem prowadzonego postępowania administracyjnego. W razie jakichkolwiek wątpliwości, Klient ma prawo zwrócić się o wyjaśnienie, zaś Urząd ma obowiązek ich udzielenia.
TERMINY ZAŁATWIANIA SPRAW (Dział I Rozdział 7 k.p.a.)
- Niezwłocznie załatwiane są sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę postępowania administracyjnego, lub w oparciu o fakty i dowody.
- Nie później, niż w ciągu miesiąca, następuje załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
- Nie później, niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, załatwiane są sprawy szczególnie skomplikowane.
- W ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania załatwiane są sprawy w postępowaniu odwoławczym.
- O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie zgodnym z Kodeksem Postępowania Administracyjnego należy zawiadomić strony postępowania, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
WYMAGANE DOKUMENTY
Przed złożeniem wniosku należy upewnić się, jakie dokumenty powinny być załączone. Szczegółowych informacji udzielą pracownicy poszczególnych Referatów.
OPŁATY
Opłat dokonujemy w Kasie Urzędu, czynnej codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania lub przelewem na konto BS Tychy 80 8435 0004 0000 0000 4444 0002
ODWOŁANIA
Decyzje wydane przez Urząd zawierają informacje o przysługującym trybie odwoławczym wraz ze wskazaniem organu do którego można się odwołać.
SKARGI I WNIOSKI
Każdy ma prawo składać skargi i wnioski w związku z działalnością Urzędu. W sprawach skarg i wniosków Wójt przyjmują mieszkańców:
- I Poniedziałek miesiąca: od 15.00 do 16. 00,
- Pozostałe poniedziałki: od 07.30 do 09. 00
Uzgadnianie terminu i godziny spotkania następuje telefonicznie lub osobiście z osobą obsługującą sekretariat tel. 32/ 2189366.
Przedmiotem skargi może być w szczególności:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań,
- naruszenie praworządności lub interesów skarżących,
- a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności:
- sprawy ulepszenia organizacji,
- wzmocnienia praworządności,
- usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom,
- ochrony własności.